חדשות

על חשיבותן הכלכלית של תערוכות בסין

(8/13/2009 10:42:28 AM)

מאת: יצחק שלו*

העולם נוהר אחר התערוכות בסין. היצרנים מסוחררים מגודל השוק. 1.3 מיליארד תושבים! התוצאה, למעלה מ- 3,000 תערוכות בינלאומיות מתקיימות בסין בשנה נתונה. מרביתן ב – 6-7 ערים מרכזיות. כך קורה שבעיר כמו שנחאי מתקיימות ביום נתון כ- 5 תערוכות בינלאומיות, חלקן באותם נושאים או נושאים קרובים.

המדינה הזרה שמעודדת תופעה מדהימה זו היא גרמניה. הוא בונה מרכזי תערוכות, מסבסדת את השתתפות יצרניה בתערוכות בסין (לעתים המדינה מכסה את כל עלויות ההשתתפות) והכל כדי להפנות את עודפי הציוד של התעשיה הגרמנית אל השוק המתפתח של סין.

הגידול החד של המעמד הבינוני בסין ויכולת הרכישה שלו, מהוים אף הם גורם מעודד ליצרנים הזרים להציג בתערוכות בסין.

השאלה היא מהו הערך הכלכלי של ההשתתפות. התשובה כאן מאד ברורה ונעוצה גם באופיים של אנשי העסקים הסינים. הכל מתנהל אצלם לאט. כלום לא בוער. הם יכולים להיכנס למו"מ ולנטוש אותו באמצע בלי סיבה. הקהל בתערוכות "מביע עניין" ומבקש מהמציגים פרטים נוספים, כאשר אין לו כל כוונה להשתמש במידע הזה. מציגים שאצה להם הדרך, מאבדים עד מהרה, עניין בתערוכות בסין. החזקים והמבוססים מחזיקים מעמד. הם יודעים שהשקעה, כמו השתתפות בתערוכות בסין, היא השקעה לטווח ארוך.

דבר אחד משותף לאלה ולאלה. אחרי השתתפות אחת בתערוכה הם מבינים שלא כל ה – 1.3 מיליארד תושבים מגיעים לתערוכות. המספרים נכנסים לפרופורציה הנכונה. תערוכה ממוצעת בסין "סוחפת" כמה אלפים בודדים של מבקרים. לעתים מספרם מגיע ל – 2,000. אין בכך, כמובן, לומר דבר על איכות התערוכה.

בחודש מאי 2010 תיפתח בשנחאי התערוכה העולמית אקספו 2010 . המארגנים – ממשלת סין- שיחררו לחלל מספר האומר כי בתערוכה יבקרו 70 מיליון איש, דהיינו כ- 400,000 איש ביום. השטח אמנם תוכנן כך שיהיה מסוגל לקלוט את המספר הזה, אך ספק רב אם אכן הסינים ינהרו בהמוניהם לתערוכה.

סקר בלתי תלוי שנערך לאחרונה מלמד כי רק % 16 מתושבי הפרובינציה של שנחאי הצהירו כי יבקרו בתערוכה. מספר התושבים בשנחאי עומד על כ- 15 מיליון מתוכם רק כמחצית גרים במרחב העירוני. גם אם ניקח סטייה סטטיסטית גדולה, אם הנתון ישאר כך גם בשנה הבאה, הרי שרק כ- 3 מיליון איש מתושבי שנחאי יבקרו בתערוכה. קשה לצפות שמיליוני מבקרים אחרים יגיעו מכל רחבי סין, שהרי עליהם להוציא לשם כך סכומי כסף ניכרים.

צאו וחישבו מה מלמד מקרה זה לגבי מספרים ותערוכות.

אבל, בסין כמו בסין, אם הממשלה תחשוש שלא תגיע למספר שהיא עצמה פירסמה, יש להניח כי היא תדאג לכך שהאזרחים יגיעו לתערוכה, בין אם כיחידים ובין אם באמצעות הסעות מאורגנות במסגרת ימי חינוך והשתלמות.

* הכותב הוא מנהל ביתן ישראל בתערוכת אקספו 2010


חזרה לרשימה >>