חדשות

האם גוטנברג המציא את מכונת הדפוס הראשונה?

(12/31/2014 4:24:06 PM)

בציבור הרחב ידוע יוהן גוטנברג כאיש שהמציא מכונת הדפוס. בזכות המצאתו, הוחל בהדפסה המונית של ספרים. בכתבה שפורסמה בעיתון הארץ הוגדר גוטנברג כ"מניח היסוד למכונת הדפוס המאפשרת הפצת ספרים המונית". גוטנברג הוא אכן מניח היסוד. אך המצאתו הייתה אותיות העופרת.

הצמדת גיליון נייר על אותיות עופרת המרוחות בצבע ולחיצה עליו מלמעלה עם לחץ - press יצרה את מוצר הדפוס הראשון. השיטה הזו של הדפסה שהומצאה על ידי גוטנברג בשנת 1450 מקנה לו אכן את התואר "ממציא מכונת הדפוס" למרות שהיא לא ממש מכונה, אלא כלי מסייע.

 עד כאן גוטנברג, אך מיהו, אם כן, ממציא מה שאנחנו מכירים כמכונת הדפוס התעשייתית המאפשרת הדפסה המונית? להלן הסיפור שבסופו יש נקודה ישראלית.

 

מכונת הדפוס הראשונה הומצאה ע"י גרמני בשם Koening, בשנת 1802. הוא הקים, בעקבות המצאתו, מפעל לייצור מכונות דפוס. המוצר הראשון: מכונת דפוס המופעלת בקיטור והמסוגלת להדפיס כאלף גליונות נייר בשעה יצאה לשוק בשנת 1814. מעניין לציין כי הלקוח הראשון היה ה - Times of London האיש היה ערירי ולקראת מותו הוריש את המפעל למהנדס הראשי שלו, החבר Schunemann. המפעל, ששמר על שמו של הממציא, עלה ושיגשג.

שינמן  נפטר בשיבה טובה והוריש את המפעל לבנו וזה הורישו לבנו וכך הלאה עד עצם היום הזה. כיום מנהל את המפעל (שצירף אליו, במהלך השנים, כשותף את המהנדס באואר)  הקרוי Koening & Bauer, המהנדס Bolza Schunemann.

המפעל נחשב היום השלישי בגודלו בעולם. דוגמא להיקף שווק המכונות מתוצרתו, הוא הנתון לפיו % 95 מכלל הצ'קים בעולם, מודפסים במכונות מתוצרת המפעל.

ברבות הימים, בזכות מעמדו של החבר שינמן בתעשיית הדפוס העולמית, הוא התמנה פעמיים לנשיא התערוכה הגדולה בעולם לדפוס Drupa בדיסלדורף ולקראת התערוכה הקרובה שתתקיים ב - 2016 הוא מונה שוב לנשיא.

 

בתפקידו זה, ביקר שינמן בעבר בישראל ובין היתר חשף את מעורבותו בשני מפעלים שעיצבו את עולם הדפוס דאז, בזכות טכנולוגית ההדפסה הדיגיטלית. היה לו חלק, במה שהוא קרא בשיחה אתו, "קידום" המפעלים אינדיגו וסאיטקס שקיבלו הכרה עולמית...שהביאה בסופו של דבר למכירתן לחברות ענק בינלאומיות כמו קודאק ו - HP .

לאור הקשר החם שלו לישראל, צפוי כי הוא יהיה זה שיערוך את הפרזנטציה של תערוכת "דרופה" לאנשי המקצוע בישראל לקראת סוף השנה. 

 

 


חזרה לרשימה >>